‘Een diep respect voor onze cursisten’

Ellis doet de opleiding NT2-docent en loopt stage bij Taalkracht

“Ik had niet verwacht dat mijn leven zo zou lopen.” Ellis Kunst (54) volgt de opleiding tot NT2-docent en is op dit moment stagiaire bij Taalkracht. “Als NT2-docent combineer ik mijn talenkennis, interesse in andere culturen, mijn zorgzaamheid en de voldoening die ik krijg om iemand van nul naar een hoger taalniveau te brengen. Nu komt alles in mijn leven bij elkaar.”

Ellis had altijd al een passie voor talen en culturen. Nederlands en Frans gingen haar op het VWO goed af en ze besloot om de opleiding Tolk-Vertaler in Maastricht te volgen. Haar vriendinnen lieten zich na het behalen van het diploma als vertaler beëdigen, maar Ellis niet omdat ze ervan overtuigd was dat haar toekomst niet in de vertaalwereld zou liggen. De meer dynamische communicatiekant sprak haar meer aan. Na een aantal jaar redactiewerk te hebben gedaan voor verschillende reclamebureaus en uitgeverijen, rolde ze per toeval in de financiële administratie, wat ze ook leuk vond om te doen en wat ze bovendien goed kon combineren met haar gezinsleven.

Na een stressvolle periode op het werk kreeg Ellis medio 2019 de diagnose borstkanker, wat haar leven tijdelijk volledig op zijn kop zette. In die tijd draaide alles om overleven en er zijn voor het gezin. Werk was ineens minder belangrijk. Maar na een intensief behandeltraject van een klein jaar wilde ze toch weer aan de slag. Het administratieve werk brak haar echter op. Ze had het minder naar haar zin en na een paar keer van baan veranderd te zijn, besloot ze dat het tijd was voor iets anders, iets waar ze weer positieve energie uit kon halen. Ze wist zeker dat ze werk wilde doen waarbij ze iets voor mensen zou kunnen betekenen. Maar wat?

Oekraïense vluchtelingen

Toen de oorlog uitbrak in Oekraïne, had Ellis meteen sterk het gevoel dat ze haar steentje wilde bijdragen. Ellis zag een oproep om Oekraïense vluchtelingen in huis te nemen, voorbij komen en twijfelde geen moment. “Ik belde mijn man op zijn werk en stelde mijn idee voor.” Hij zat op dat moment in een meeting en vroeg of we dit later konden bespreken. Veel tijd om erover na te denken had hij niet, want na zijn meeting had ik ons al aangemeld”, lacht Ellis. Gelukkig stond hij er ook achter.

“Olga Samokhalova (moeder), Anna Palii (dochter) en Ljubov Khmelieva (oma) woonden vier maanden bij ons in huis. Anna was pas 14 jaar en ze was enorm gemotiveerd om weer naar school te gaan. In Oekraïne leefde ze met haar moeder en haar oma gedurende anderhalve maand in een schuilkelder. Daarna besefte ze pas echt hoeveel school voor haar betekende. Eenmaal veilig in Nederland kon ze dan ook niet wachten om de draad weer op te pakken.

Ellis vertelt dat de zoektocht naar een middelbare school die haar aan zou nemen, moeilijker was dan verwacht. Anna sprak geen Nederlands, waardoor de meeste deuren dicht bleven. Totdat ze aanklopten bij het Novalis College. “Deze vrije school is meer gericht op het individu en het enthousiasme van Anna gaf uiteindelijk de doorslag.” Ze mocht na de zomervakantie starten mits ze een basiskennis had van het Nederlands. “Ik heb toen besloten om haar te helpen. Avonden hebben we samen geblokt, we oefenden grammatica, maar we hebben vooral heel veel samen hardop gelezen. Ellis weet nog dat Anna zei: “Ellis, je kan zo goed uitleggen, waarom word je geen docent?” Wat was Anna blij toen ze na de zomervakantie naar een Nederlandse school mocht.

Nu of nooit

Via de Oekraïners kwam Ellis in contact met de gemeentelijke opvang in Geldrop die een taaldocent nodig hadden. Het ging om vrijwilligerswerk, wat voor Ellis een uitgelezen kans was om te ontdekken of het vak van docent iets voor haar zou zijn.

“Ik ben daar begin 2023 gestart en ben toen drie avonden per week Nederlandse les gaan geven, wat me veel voldoening en positieve energie gaf. In diezelfde tijd kwam ik in contact met Hélène Rooijackers van Taalkracht die op zoek was naar vrijwilligers voor de Alfabetiseringsgroep. Ik kreeg van haar alle ruimte om lessen te bedenken en uit te voeren. Ik kon eindelijk een keer mijn creativiteit kwijt in mijn werk. Zij was ook degene die mij heeft laten inzien dat je in het leven je hart moet volgen en dat dingen soms lopen, zoals ze moeten lopen. In september 2023 ben ik begonnen met de opleiding tot docent NT2 aan de Radboud In’to Languages in Nijmegen die ik inmiddels bijna heb afgerond.”

Lesgeven is maatwerk

Iedere NT2-cursist heeft zijn eigen niveau, achtergrond en leerstijl. Dit kan voor een docent een hele uitdaging zijn. Maar Ellis vindt dit juist leuk aan het werk. “De verschillen in achtergrond, cultuur en taalvaardigheden van de cursisten zijn nergens zo groot als in de alfagroep. Met de hulp van vrijwilligers kunnen we daar ook maatwerk leveren, bijvoorbeeld door met groepjes te gaan spreken en rollenspellen te oefenen. Denk aan een afspraak maken bij de dokter of bij de gemeente. Dit oefenen we dan net zo lang totdat ze een gesprek kunnen voeren.”

“Soms is er vooral in deze groep veel geduld nodig voor een docent. Maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat vluchtelingen vaak traumatische ervaringen hebben. En daarbij is het niet niks om je thuisland en/of familie te moeten verlaten en in een ander land waar je de taal niet spreekt en de cultuur niet kent, je leven moet gaan opbouwen met alle obstakels die je op je pad tegenkomt. Als deze mensen dan ook nog de moed hebben om zich in te schrijven voor een Nederlandse cursus, dan heb ik daar een diep respect voor.”

Belang van Nederlands leren

“Ik heb me nooit gerealiseerd hoe belangrijk het is om Nederlands te leren. En dan heb ik het niet alleen over vluchtelingen, maar ook over bijvoorbeeld expats. Met Engels kom je ver, maar toch krijg je vroeg of laat moeite met integreren. Niet alle uitingen zijn vertaald in het Engels en hoe belangrijk is het om een gesprek met de docent van je kind, op het schoolplein met andere ouders te kunnen voeren? Ben je van plan om langer dan twee jaar in Nederland te blijven? Dan is het zeker de moeite waard om de taal te leren.”

Puzzelstukjes

Ellis voegt er ten slotte aan toe: “Het is fantastisch dat alle puzzelstukjes voor mij nu in elkaar lijken te vallen. Mijn talenkennis, mijn ervaring binnen de administratie, waardoor ik gestructureerd en nauwkeurig heb leren werken en mijn ervaring in de reclame die van pas komt bij het maken van lesmaterialen… En daarbij kan ik als toekomstig NT2-docent ook nog iets betekenen voor andere mensen. Bijna te mooi om waar te zijn.”